Ve yine sanırım sonrasında da TV'de vermişlerdi yine izlemiştim.
Daha sonra da dvd'sini aldım ve geçtiğimiz yaz Amerika'daki erkek arkadaşıma götürdüm, 1 kere de onunla izlemiştik.
Filme ölüp bitmedim ama beğendim, 3 kere izlediğime göre değil mi?!...
Geçen akşam bir arkadaşımda oturuyorduk. Derin ve ince konulardan sohbet ediyorduk. Arka fonda inanılmaz bir müzik vardı.
Sohbeti bölmemek için sormadım ama en sonunda dayanamadım ve cd'nin ne olduğunu sordum.
Ve bağlantıyı kurdum:
Çok da beğenmediğim bir filmi bana 3 kere izlettirebilen birşey olmalıydı:
Müziklerin beni ele geçirmesine karşı koyamamıştım:
Buyrun önce şu linke tıklayın, beraberce şarkıyı dinleyelim. ("my man got a heart like a rock cast in the sea")
Sonra da şuna tıklayın ve o sırada aşağıda Vikipedi'den alıntı yaptığım şu satırları okuyun:
Kaybedenler Kulübü, 2010 yapımı komedi-dram türündeki Türk sinema filmidir. Tolga Örnek tarafından çekildi ve senaryosu Mehmet Ada Öztekin ile Tolga Örnek tarafından yazıldı. Türkiye'de 25 Mart 2011 tarihinde 137 kopya ile gösterime giren filmin protagonistleri Kaan rolündeki Nejat İşler, Mete rolündeki Yiğit Özşener ve Zeynep rolündeki Ahu Türkpençe'dir. Film, 1996-2001 yılları arasında Kent FM'de yayınlanan Kaybedenler Kulübü adlı radyo programına dayanmaktadır.[2]
Filmde, Kaybedenler Kulübü adındaki radyo programı ve o radyo programını sunan DJ'ler Kaan ile Mete'nin hayatları anlatılmaktadır. Gösterime girdiği ilk üç gün içinde 65.780 kişi tarafından seyredilerek 666.091 TL hasılat elde etti. Ayrıca film gösterime girmeden önce, yapımın öncesinden sonrasına kadar film hakkında her şeyi anlatan Kaybedenler Kulübü - Filmin Öyküsü adlı bir kitap yayımlandı. Eleştirmenlerden olumlu yorumların yanı sıra; açtığı hikâyeleri sonlandırmamak, dönemin politik atmosferini göz ardı etmek, zaman algısına sahip olmamak gibi yönlerden olumsuz eleştiriler aldı.
Konu [değiştir]
Kaan (Nejat İşler), William Blake'in eserleri ve Roland Barthes'ın Camera Lucida'sı gibi "kimsenin okumadığı" kitaplar basan Altıkırkbeş Yayınları'nın sahibidir. Mete (Yiğit Özşener) ise Kadıköy'de bir bar sahibi ve plak ile efemera koleksiyoneridir. 1990'lı yılların ortalarında Kent FM adlı bir radyo istasyonunda Kaybedenler Kulübü adlı bir programa başlar ve bu programı sanki bir yerde oturmuş konuşuyorlarmış ve kimsenin bundan haberi yokmuş gibi sunarlar. Kadınlar, edebiyat ve Kadıköy sokaklarının da dahil olduğu pek çok konudan bahsedilen Kaybedenler Kulübü, başta kimsenin dikkatini çekmez. Öte yandan, Mete ile Kaan, kendilerinin deyimiyle "yalnızlıklarını gidermek" için hergün başka kadınlarla birlikte olur.Program, gittikçe daha çok kişi tarafından dinlenir hale gelmektedir. Kaan, bir barda Zeynep (Ahu Türkpençe) ile tanışır. Yakınlaşmaya başlar ve birlikte olurlar. Zeynep, İstanbul'da ablasıyla yaşayan bir mimardır. Kaan'ın radyo programındaki üslubundan iş hayatına kadar onu eleştirmeye başlar ve Kaan ile ayrılır. Radyo programı ise içeriğinden dolayı RTÜK'ten sürekli uyarı alır ve Kent FM'in sahibi Aslı (İdil Fırat), ikiliye programlarının iyi gittiğini fakat bu gidişle radyonun kapanmasına sebep olacaklarını, kendilerine telif ödeyerek içeriği uygun hale getirmelerini ister. İkili, radyodan ücret almayarak sadece bira, yol parası gibi ihtiyaçlarının karşılanmasını ister. Program, zamanla dinlenme oranlarında en çok dinlenen radyo programı listesinde bir numaraya yükselir. Zeynep'ten ayrılan Kaan ile Mete, artık kendi işlerine ağırlık vermek ister ve radyo programını sonlandırırlar.
Gelişimi [değiştir]
Kaybedenler Kulübü, 90'ların ikinci yarısında aynı adlı bir kült radyo programından ve programı hazırlayan Kaan Çaydamlı ile Mete Avunduk'un hayatından yola çıkılarak oluşturuldu.[3][4] Filmin yönetmeni Tolga Örnek, Kaan Çaydamlı ile filmin senaryosunu birlikte yazdığı Mehmet Ada Öztekin aracılığıyla tanıştı. Öztekin, radyo programı devam ederken bir senaryo yazdı fakat yazdığı dönemde program devam ettiğinden filme çekilmesi için acele edilmedi, programın bitmesi beklendi.[5] Kaan Çaydamlı ile Mete Avunduk, senaryoyu bir-iki yapımcıya gönderdi fakat yapımcılar metni çok sofistike buldu.[5] Daha sonra Öztekin, senaryodan Örnek'e bahsetti. Örnek, yazılan senaryoyu beğendi fakat radyo programının ana hikâyenin ardına atıldığı senaryoda asıl ilginç olanın "adamlar" ve program olduğunu Öztekin'e söyledi. Bunun üzerine senaryo yeniden ele alındı,[3] ayrıca Mete ile Kaan'ın kullandığı jargon korundu ve filmdeki repliklerin çoğunluğu sansürlenmeden senaryoya eklendi.[6] Her şey bir araya gelince senaryo bir buçuk ayda ortaya çıktı.[5] Örnek, yıllarca süren bir pogramı 110 dakikaya uyarlamanın yapım sürecinde en çok konuşulan ve tartışılan mesele olduğunu belirtti.[3] Radyoda iki dakika süren durağanlığı filmde oluşturmak zor olduğundan ekip, bu durağanlığı, sakinliği keşfetmek için biraz çekim yaptı ve programı dinleyenlerle tanışarak onları da filmde karakter haline getirdi.[3]Film altı haftada çekilecekken toplamda üç buçuk haftada çekildi. Çekim programını daha rahat yapabilmek ve filmi daha kısa sürede çekebilmek için platoda bir mekân kuruldu.[4] Radyo stüdyosu çekimleri ilk üç güne sığdırıldı ve günde yaklaşık on altı saat çalışıldı.[3] Aynı anda Red Camera ve Canon Mark II kamerası kullanılarak Türkiye'de çekilecek ilk film olma özelliği taşımaktadır.[7] Filmin ilk kurgusu 164 dakikaydı.[8] Çekilen 54 dakika kesildi; Örnek, bu sahneleri DVD'ye koyabileceğini belirtti.[6] Ayrıca kendisini oynayan Şenol'un konuşmaları filmde altyazılı verildi. Montaj aşamasındayken Rıza Kocaoğlu, Şenol'un repliklerinden bir şey anlaşılmadığını belirtti. Örnek, dublajın olmayacağını, Şenol tekrar seslendirme yaparsa aynı repliği aynı şekilde söyleyemeyeceğini düşündü. Kocaoğlu, bu esnada altyazı koymayı önerdi. Ayrıca altyazılarda Şenol'un ettiği küfürler, esprili şekilde altyazıda düzeltildi.[8]
Oyuncu seçimi [değiştir]
“ | Menajerim bana "Kaybedenler Kulübü diye bir iş var, Tolga çekecek" dedi. "Kaybedenler mi? Bildiğimiz kaybedenler mi? Senaryo bir gelsin, aa evet bu o. Tamam, bu benim." dedim. | ” |
—Nejat İşler, filme dahil oluş sürecini anlatırken.[8] |
Ayrıca Örnek'in "prensip olarak oyuncu olmayan kişilerle çalışmayı tercih etmemesi"ne rağmen profesyonel oyuncu olmayan Şenol filmde figürasyon olarak kendisini oynadı; diğer figürasyonlar ise tiyatro oyuncularından seçildi.[8]
Film müzikleri [değiştir]
Kaybedenler Kulübü | |
---|---|
Albümün ön kapağı. | |
Çeşitli sanatçılar soundtrack'i | |
Yayınlanma | 2 Nisan 2011 |
Tarz | Çeşitli |
Süre | 51:47 |
Dil | Türkçe ve İngilizce |
Şirket | Universal Music Taxim Edition |
Kaybedenler Kulübü | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
# | Parça | Yorumlayan | Süre | ||||||
1. | "Yalnız" | Gülce Duru | 02:27 | ||||||
2. | "Nightlife" | Yiğit Özşener | 01:25 | ||||||
3. | "Kaybetmek" | Cavit Ergün | 01:55 | ||||||
4. | "Bazen" | Cavit Ergün | 01:40 | ||||||
5. | "Ballad Of A Rock'n'roll Loser" | Titanic | 03:07 | ||||||
6. | "Yakıcı Yalnızlık Kadar" | Cavit Ergün | 01:26 | ||||||
7. | "Wrong Side of the Road" | Can Gox | 05:23 | ||||||
8. | "Son Kare" | Gülce Duru & Can Gox | 02:34 | ||||||
9. | "Dilek Taşı" | Ferdi Özbeğen | 05:00 | ||||||
10. | "(Sittin on) the Dock of the Bay" | Count Dee's Soul Singer | 03:22 | ||||||
11. | "Süleymaniye" | Cavit Ergün | 02:08 | ||||||
12. | "Revien's" | Gülce Duru | 01:21 | ||||||
13. | "Get Misunderstood" | Gülce Duru | 01:58 | ||||||
14. | "Wake" | Can Gox | 02:25 | ||||||
15. | "Angel's Gone" | Can Gox | 02:35 | ||||||
16. | "Melancholy Man" | Can Gox | 03:38 | ||||||
17. | "Yalnızlık Ömür Boyu" | MFÖ | 04:02 | ||||||
18. | "My Woman" | Gülce Duru & Can Gox | 03:01 | ||||||
19. | "Kaybedenler Kulübü - Fragman" | Cavit Ergün | 02:10 | ||||||
51:47 |
Tanıtım ve gösterim [değiştir]
Film gösterime girmeden önce film hakkında çeşitli tanıtımlar ve etkinlikler yapıldı. Bunlardan ilki filmde de adı geçen Altıkırkbeş Yayınları tarafından yayımlanan Kaybedenler Kulübü -Filmin Öyküsü- (ISBN 9786055532260) adlı kitaptır.[12] Kitapta sadece filmin düz senaryosu yer almamakta, storyboard çizimlerinden, müzik bestelerinin notalarına kadar film yapım sürecine dair çeşitli detaylar mevcuttur.[12] Kitap, 4 Mart 2011 tarihinde piyasaya sürüldü. Bir diğer etkinlik ise 14 Mart 2011'de düzenlenen Kaybedenler Kulübü Soundtrack Partisi'ydi.[13] Universal Music Taxim Edition tarafından düzenlenen gecede Oracles Always Lie ve Can Gox'ın yanısıra Nejat İşler ve Yiğit Özşener de sahnede yer aldı. 22 Mart 2011'de Kaan Çaydamlı, Mete Avunduk, Nejat İşler ve Yiğit Özşener, İTÜ Sözlük'te özel canlı yayın yaptılar.[14]Başlangıçta 11 Mart 2011'de gösterime girmesi düşünülen filmin gösterim tarihi ertelendi.[15] Filmin galası, 24 Mart 2011 tarihinde aynı adlı radyo programının doğduğu yer olan Kadıköy'de, Rex Sineması'nda, yapıldı.[16] 25 Mart 2011'de 137 kopya ile 145 salonda gösterime girdi.[1][17] Uzun ve kısa metrajlı yirmiden fazla filmin gösterildiği 9. Berlin Türk Film Festivali, 7 Nisan 2011'de Kaybedenler Kulübü ile açılış yaptı.[18]
Eleştiriler [değiştir]
"[Karakterlerin] var oldukları dönemde toplumsal arka planda mesela Cumartesi anneleri var, mesela Güneydoğu'daki kirli savaşın ilk kıvılcımları var, derin devlet var, işkence (hep) var, ama onlar tarz olarak sinik bir tavır geliştiriyor, mesela hikâyenin en başına, Marx'a kadar uzanıyor ve 'Biz daha evrensel meselelerin adamıyız'a yakın duruyorlar. Kafayı sekse takmış görünmeleri ve radyoyu arayan her kadın dinleyiciye, 'Sizinle yatmış mıydık?' repliğini sunmaları, sık sık 'pompa' mevzuuna girmeleri, belli bir noktadan sonra söylemlerini 'ergen esprileri'nin ötesine götürmüyor."
Yazı tarihi: 02 Aralık 2011
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder